برندهای موهوم برای تجارت ایران

توسعۀ برند ملی در حوزۀ تجارت، از اهداف سازمان توسعه تجارت ایران است تا در زیر چتر این برند ملی، بتوان نگاه مشتریان خارجی را به محصولات ایرانی معطوف و سهم بازار تولیدات ایرانی را افزایش داد. بدون معرفی ایران به عنوان کشوری با ظرفیت تولید محصولات با کیفیت، افزایش سهم تولیدات ایرانی در خارج از کشور بسیار دشوار خواهد بود

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی، معاون توسعۀ صادرات کالا و خدمات، در دیدار با مدیرعامل "MC GROUP"، یکی از معتبرترین هلدینگ­های برندسازی در دنیا، اظهار داشت: در حالیکه در دنیا بیشترین ارزش افزوده نصیب بخش­های طراحی و نام ­نشان­ تجاری (برند) می­شود و سهم بخش ساخت از سود حاصله در کل فرآیند تولید بسیار اندک است، واحدهای صنعتی ما متأسفانه بیش از سرمایه ­گذاری بر روی طراحی و برندسازی، مبتلا به ساخت و تولید هستند و در این راستا، ناگزیر از رقابت سخت، کاهش حاشیه سود و تحمل فشارهای متعددند.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات، با اشاره به جایگاه قانونی سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی قانونی ترویج،  توسعه و تقویت نام و نشان تجاری در داخل کشور، از تدوین برنامۀ راهبردی 5 ساله در حوزۀ برندسازی در سازمان توسعه تجارت خبر داد و از آن به عنوان نقشۀ راه توسعه و تقویت این بخش مغفول مانده در توسعۀ صنعتی یاد کرد و افزود: کشور ایران به لحاظ تاریخی و دارابودن ذخایر طبیعی ارزشمند، جایگاه ویژه­ای در منطقه دارد و لذا فرهنگ کار و مصرف در ایران نیز شاخص­ها و ویژگی­های خاص خود را دارد؛ لذا، نباید انتظار داشت که نیروی کار ما نیز همچون نیروی کار برخی کشورهای کمتر توسعه یافته و فقیر که با دستمزدهایی حتی کمتر از یک دلار در روز کار می­کنند، رقابت کنند و این در حالی است که قیمت تمام شده کالا، نقش مهمی در رقابت پذیری محصول دارد. بنابراین، اگر ما فقط به رقابت در بخش تولید بیاندیشیم و تلاش ما کاهش قیمت برای رقابت با محصولات کشورهایی چون چین، بنگلادش، هند و پاکستان و .... باشد، قطعاً در تولیدات کارگر­بَر، اقبالی برای پیروزی نداریم. امّا اگر از ظرفیت طراحی و برندسازی در کشور استفاده کنیم و بازار خود را از کشورهای ضعیف به سمت بازارهای ثروتمند تغییر دهیم، احتمال توفیق و ماندگاری ما در این بازارها بیشتر است و لازمۀ این نفوذ و ورود، اعتنای بیشتر به برندسازی و خلق برندهای خوشنام و بزرگ و ارائۀ محصولاتی است که به پشتوانۀ طراحی و برند، خریدار پیدا کنند.

در این نشست هارولد ژولاف مدیر هلدینگMC GROUP" " نیز با اشاره به اینکه غالب مشتریان بازارهای پیشرفتۀ جهان از جمله کشورهای اروپایی، ایران را به لحاظ تاریخی، فرهنگی و سیاسی می­شناسند، و نه تولیدات صنعتی افزود: باید گفت که مصرف­کنندگان اروپایی و بسیاری از کشورهای دیگر جهان، ذهنیتی از محصولات ایرانی نداشته و با آن آشنا نیستند، گرچه به نظر می­رسد که این واقعیت نقطه ضعف بزرگی باشد، امّا از آنجا که می­توان با برندسازی مناسب، از ابتدا معرفی درستی از کیفیت و قیمت محصولات ایرانی را نزد مردم این کشورها داشت، یک  فرصت جدی تلقی می­شود چرا که ایجاد یک ذهنیت از ابتدا بسیار ساده ­تر از اصلاح ذهنیت بد نسبت به یک برند یا یک محصول است و خوشبختانه ایران در بخش محصولات صنعتی خود هنوز به طور جدی مورد قضاوت قرار نگرفته است.

گفتنی است، "MC GROUP"، از هلدینگ­های بزرگ و خوشنام در عرصه برندسازی بین المللی است که در 28 کشور از جمله  برزیل، ترکیه، عمان، عربستان سعودی، قطر، آلمان، کشورهای حوزۀ شینگن، سازمان ملل و... فعالیت کرده و مشاور عالی بسیاری از سیاستمداران نیز به شمار می رود و تمایل به همکاری با بخش دولتی و خصوصی ایران در زمینۀ توسعه و تقویت نام و نشان تجاری محصولات تجاری دارد.

 

کد خبر 22399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =